A szikra, ami életre kelt

A benzin- és gázüzemű targoncák esetében is az a bizonyos szikra kelti életre a targoncák lelkét, a motort. Ha az nem jön létre, vagy rossz helyen, rossz időben keletkezik, bizony sok problémát, anyagi kárt, sőt balesetet is okozhat.

2020 július 20.

Jókor, jó helyen

A benzin- és gázüzemű targoncáknál a motor beindítását közvetetten a gyújtás, mint alkatrészegység végzi. Azért közvetetten, mert az akkumulátorban raktározott elektromos áramot használva az önindító a fogaskoszorú segítségével megforgatja a motor főtengelyét, amely aztán a vezérműtengelyt bírja forgásra némi lánc, szíj vagy fogaskerék közvetítésével. Így már nincs más dolga a vezérműtengelynek, minthogy a gyújtáselektronika tengelyével a rotort megforgassa, majd az szétszórja a gyújtást az elosztófedélen keresztül a hengereknek, a megfelelő helyen, és a megfelelő időben. Persze itt, a "gyújtottak még" kategóriában ne feledkezzünk meg a gyújtókábelekről a gyújtógyertyákról és a gyújtáselektronikáról sem. A minden ütemben keletkező szikra, újra és újra mozgásba lendíti a dugattyúkat, ezzel a dugattyúk átveszik a főtengely forgatásának feladatát. Jöhet a jól ismert dalszöveg: "szív, sűrít, gyújt, kipufog"

A kör bezárult. Ha a szikra jókor, jó helyen keletkezik, a motor életre kel.

 

A meghibásodás gyakori okai

Azonban a szikra néha rosszkor, rossz helyen, vagy egyáltalán nem keletkezik.

A szikra hiánya, vagyis a gyújtás -mint a motor egyik egységének- helytelen működése, több okra, és több meghibásodott alkatrészre vezethető vissza.

  • Első és leggyakoribb ok a gyújtógyertyák elhasználódása. Általános esetben elmondható targoncákról, hogy a szervizek során ajánlatos a gyújtógyertyák cseréje. Egy gyertya nem működése, vagy nem megfelelő működése a hozzá tartozó dugattyú nem működését eredményezi. A motor alapjárati fordulatszámon egyenetlenül jár. Több hibás gyertya esetében a motor nem indul be, vagy leáll.
  • Következő renitensek általában az elosztófedél, és vagy a rotor. Az egyik elosztófedél meghibásodási ok, amikor a benne lévő érintkező felületek nagymértékű elhasználódása következtében, az oxidáció miatt, nem megfelelő teljesítményű szikra jön létre, vagy egyáltalán nem keletkezik szikra. A másik ok, hogy a folyamatos, és magas hőterhelés az elosztófedél repedését is okozhatja. Ennek következtében már nem képes szikrát leadni. A rotor feladata a szikra helyének és idejének meghatározása. Helytelen működése gyújtáskimaradást okoz. Meghibásodása az elosztófedélhez hasonló okokra vezethető vissza.
  • A gyújtókábel a szikra gyújtógyertya irányába történő közvetítését látja el. Nagymértékű elfáradása a gyertyaszikra gyengülését okozhatja. 
  • A gyújtáselektronika feladata maga a szikra képzése. Ennek meghibásodása szintén a szikra hiányát, vagy összevisszaságát okozza.

 

Amikor már veszélyes

Fontos megjegyezni, hogy a gyújtás meghibásodása nemcsak a targonca teljesítményének romlását, vagy üzemképtelenségét okozhatja. A gyújtás maga nagyfeszültség közvetítésével jár. Érintése nem tanácsos. Normál esetben sem az üzemeltető, sem a szerelést végző nem találkozhat a gyújtás okozta nagyfeszültséggel. Azonban néhány esetben mégis előfordulhat. Az alkatrészek nagymértékű elhasználódása következtében, a szigetelés átütési szilárdsága (vagyis az az érték, amelyen a nagyfeszültség még nem üt át) csökken. Ilyen esetben előfordulhat, hogy pl. a gyújtókábelen vagy a gyújtáselosztó fedélen át, egy másik alkatrész felé mellékzár alakul ki. Ha sötétben néznénk, olyan lenne mint egy tüzijáték. Sajnos azonban egyrészt balesetveszélyes, másrészt a targonca kigyulladásához is vezethet!

 

Időben cseréljük

A gyújtásban részt vevő alkatrészek meghatározott időközönként történő cseréje a targoncák esetében is nagyon fontos. Ezáltal biztosíthatjuk, hogy a targonca üzemelése folyamatos és zavartalan, de nem utolsó sorban biztonságos legyen. 

Az általunk végzett szervizek alkalmával minden esetben ellenőrzésre kerülnek a targoncák gyújtás alkatrészei is. A legkisebb eltérés esetén tájékoztatjuk ügyfeleinket, és tanácsoljuk az alkatrész azonnali, vagy mielőbbi cseréjét. Amikor még nincs jele meghibásodásnak, de az alkatrész nagymértékben kopott, vagy a beszerelésétől eltelt üzemóra meghaladja azt az általában vett üzemeltetési időtartamot, amelyen belül az alkatrész üzembiztosan és főleg biztonságosan használható, akkor szintén az alkatrész cseréjét javasoljuk.

 

Megfelelő minőség

Mint minden alkatrésznél, a gyújtás egységnél is nagyon fontos, hogy megfelelő minőségű, az előírt paraméterekkel rendelkező alkatrészeket építsünk be. Egy nem megfelelő minőségű gyújtógyertya bosszúságot és üzemóra kiesést, míg egy gyenge szigeteléssel ellátott, rossz minőségű gyújtókábel balesetet, vagy jelentős anyagi kárt okozhat.

 

A diagnosztika

A targonca üzemeltető általában magával, a meghibásodás okozta jelenséggel találkozik. Azért kéri a szakszerviz segítségét, hogy a jelenség, vagyis a helytelen működés, az üzemképtelenség okát minél előbb feltárják, és a meghibásodást minél előbb megszüntessék. Egy jól felkészült szerviz legnagyobb fegyvere a gyors, és pontos diagnosztika. A fel nem ismert gyújtásprobléma, vagy elbagatelizált alkatrész-nemmegfelelőség már tudjuk, milyen következményekkel járhat. 

Ezért szervizeinknél, és az általunk végzett hibafeltárásoknál egyaránt elengedhetetlen az alaposság,  a részletes és mindenre kiterjedő átvizsgálás. Erre megfelelő módszereink és bevett technikáink vannak, teljeskörű felszereltséggel, és nem utolsó sorban széleskörű szaktudással és tapasztalattal rendelkezünk.

 

A szikra akkor kelti életre a motort, ha jókor van, jó helyen.

Mi akkor tudunk ügyfeleinkért tenni a legtöbbet, ha a legrövidebb időn belül, a legnagyobb pontossággal állapítjuk meg a hibát.

 

Erre törekszünk minden esetben!

 

 

SÓSTÓTARG KFT. 2020.07.20.

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szabott szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére. RENDBEN Szabályzat