Az összekötő, nem piskóta
A mechanikus alkatrészek legtöbbjére jellemző, hogy ha meghibásodnak, az egymás utáni összeköttetések miatt, más alkatrészek, főelemek meghibásodását, nagymértékű kopását, vagy törését okozzák. Ilyen alkatrész a kormányösszekötő elem, másnéven a piskóta.
2020 július 8.
Nem is gondolná egy jól tájékozott targonca üzembentartó, sőt talán a targoncavezető sem, hogy amikor a targonca kerekei nem forognak, sőt, teljesen önállóan egy tetszőleges irányba állva, öszvér módjára, makacsul, csak csúsznak az aszfalton, annak a piskóta az oka. No nem a hattojásos, lekváros, hanem inkább a babapiskótára hasonlító targonca alkatrész, a kerék mögött.
Az összekötő, nem piskóta
A targonca kormányzása nem annyira bonyolult művelet, leginkább egy karikát kell tekerni tetszőlegesen egyik, vagy másik irányba, és remélhetőleg a rendszeresen szervizelt, karbantartott targoncánk abba az irányba is fog haladni... általában.
Nos a dolog mégsem ilyen egyszerű. A kormánykerék ugyanis némi áttételen és hidraulikus rásegítő munkahengeren keresztül összeköttetésben áll az úgynevezett piskótával. Ez a piskóta, vagyis kormányösszekötő lap, a csapokkal együtt -melyek csuklócsapágyban mozognak- a hidraulikus munkahenger egyenesvonalú mozgását alakítja át az ököltengelyen keresztül, a kereket elfordító íves, forgató mozgássá, miközben erőátvitelt is teljesít. Vagyis nem piskóta, amit művel.
A szerviz hiánya
Azonban a rendszeres szervizek hiánya miatt a kontroll és a zsírzás elmarad, a porvédő megrepedezik, a csuklócsapágyak kiszáradnak, szennyeződnek. Ennek következménye a fémfelületek nagymértékű kopása, ami miatt az alkatrész lógni kezd. A mozgásátalakítás pontatlanná vagy túlzóvá válik, az ököltengely közvetítésével a kerekek kifordulnak. A helytelen állás miatt ( amikor a kerekek nem a targonca mozgásirányában állnak) nem forognak, hanem csúsznak a talajon, e miatt erős kopásnak indulnak. A targonca kormányzása pontatlanná, megbízhatatlanná és balesetveszélyessé válik! A kerekek végül kifordult pozícióban rögzülnek, a targonca irányíthatatlanná válik. Jöhet a daru.
Tehát ennek a kicsiny alkatrésznek a karbantartása nélkül máris kidobhatunk 3-4 kereket, és összeszámolhatjuk a nehézkes kormányzás miatt elvesztegetett időt, a pontatlan kormányzás miatt összedőlt áru értékét stb., stb.
A szakszerű szerviz
Ezért nagyon fontos a rendszeres, szakszerűen elvégzett szerviz. A szerviz, melynek alkalmával a targonca zsírzása a zsírzópontokon, szakszerűen, speciális szerszámmal megtörténik, minimum 250 üzemóránként.
Legyen Ön is a partnerünk
Ön ne várja meg, amíg targoncája csökönyös szamárrá változik, és arra megy amerre ő akar.
Szervizeltesse rendszeresen velünk munkagépét, így a kormányösszekötő is zavartalanul végezheti munkáját, ami, mint mostmár tudjuk, nem piskóta.
SÓSTÓTARG KFT. 2020.07.08.