A fékdob és a targoncaszerviz

Targoncaszervizeink egyik fontos eleme a fékrendszer tesztelése! Extrém módszerrel, maximális terheléssel. A fékhatás nélküli targonca jelentős anyagi kárt és súlyos balesetet okozhat! Ezért nem lehet elégszer említeni szervizeink fontosságát! A fékdobról

2024 január 24.

A fékdob

A fékdob egy igen tekintélyes "vasdarab", még egy kisebb teherbírású targoncának is kb 14 mm-es peremvastagságú fékdobja van. A perem a legvékonyabb anyagvastagságú (falvastagságú) része a fékdobnak. Itt a legszembetűnőbb a kopás mértéke. De kezdjük az elején...

 

A dobfékes rendszer

A dobfékes rendszer igen hatékony, nagy felületen súrlódó, szennyeződéseknek kevésbé kitett, hosszabb élettartamú fékrendszer. A neve nagyjából az, ami. Egy dob és benne két íves betét. A fékhatást a fékdob belső fém felületéhez nyomódó fékpofabetét, illetve a kettőjük között létrejövő súrlódás képezi. A fékezés közbeni súrlódás lehet csiszoló vagy tapadó. A fékbetétek változatos összetétele nagyban befolyásolja a fékhatás jellemzőit. Mennyire intenzív, mennyire egyenletes, milyen fokú igénybevétel lehetséges, stb.

 

FERODO

Nálunk szakzsargonként elterjedt a ferodol kifejezés, amely egy fékbetéteket is gyártó olasz vállalat nevéből alakult ki.

A FERODO prémium minőségű fékmárka, a FERODO gyárat több mint száz éve alapították Olaszországban, ma a Federal Mogul csoport tagja. Vagyis a fékpofa súrlódó betétei nem ferodolból vannak, mint azt sokan gondolják.

Az összetétel nemfémes ásványi anyagok, lágyfémek, kokszpor, gumipor gyanta szénszálak stb, keveréke (több mint száz féle!) amelyek különböző funkciókat látnak el. Az összetétel és arányok határozzák meg a felhasználhatósági területet, a tartósságot, minőséget stb. 

Az elektronmikroszkóp alatt vizsgált felületek inkább hasonlítanak egy holdbéli sziklás tájhoz, így aztán nem sok képzelőerő kell hozzá, milyen mértékű anyagveszteséget, kopást okoz egy-egy intenzívebb fékezés a fékpofa illetve fém fékdob felületén.

 

A fékpofabetét cseréje

A fékpofák surlódó felületét egy egyszerű súrlódó felület cserével megújíthatjuk. Természetesen ezt a műveletet erre specializálódott szakműhelyekben végzik el!

 

A fékdob szabályzása

A fékdob felülete is kopik, és sajnos nem egyenletesen. Egy bizonyos idő elteltével ovális formát vehet fel, vagy kivállasodhat, aminek következtében a fékhatás már nem egyenletes, néhol konkrétan hozzá sem ér a fékpofa felületéhez, vagyis a fékhatás szakaszos. És ezt a mértékű kopást már nem lehet a fékállítóval korrigálni. Ilyenkor a fékdobot szabályoztatni kell. Ezzel a művelettel újra egyenletes felületet hoznak létre, belső ívén szabályos kör visszaformálásával. A fékdob szabályzása azonban csak bizonyos falvastagságig végezhető el. A nagy mértékben elvékonyodott falú fékdob már nem szabályozható, mert terhelésnél eltörhet. A fékdob törése hirtelen bekövetkező, nagy erejű elmozdulást okozhat a targoncán (vagy bármely más gépen, járművön), mozgása kontrolálhatatlanná, és leginkább fékezhetetlenné válik. Jelentős anyagi kárt, és súlyos balesetet okozhat!

 

A fékrendszer ellenőrzése

Ezért nagyon fontos a fékrendszer, a fék elemek, és a fékhatás rendszeres ellenőrzése!

Nemcsak a balesetet előzhetjük meg, hanem akár a fékdob élettartamát is meghosszabbíthatjuk. A fékpofák betéteinek megfelelő időben történő cseréjével, fékállítással, a fékezés rendeltetésszerű alkalmazásával, a targonca túlterhelésének elkerülésével, az abroncsok futófelületének a kerekek felfüggesztésének ellenőrzésével, futóművek  ellenőrzésével, ezen egységek szükségszerű javítási folyamatainak időben történő elvégzésével nemcsak a fékdobok, de úgy általában a targonca egészének élettartamát hosszabíthatjuk meg. Erre szokták mondani, minden mindennel összefügg.

 

Hogy jön ide a szerviz

A rendszeres és alapos szerviz nagyon fontos! Felejtsük el, hogy egy szerviz az olajszűrő és a motorlaj cseréjével elvégzettnek tekintendő! Sokszor halljuk, hogy "mi nem szervizeltetünk, mert azt az olajszűrőt a targoncás is ki tudja cserélni"....

Ezt tessenek elfelejteni!

A szerviz szolgálatot jelent. A szolgálat, vagyis szolgáltatás pedig akkor korrekt, ha mindenre kiterjedő, alapos, és részletes!

Szervizeink végén Ügyfeleink írásos dokumentációt kapnak a targonca akkori állapotáról, javaslatokról a szükségessé vált javítások elvégzésére, sőt azonnali üzemeltetés megszüntetésére vonatkozó felhívást, egy esetleges biztonságtechnikai meghibásodásra vonatkozóan. Továbbá szervizcimkén feltüntetésre kerül néhány fontos adat, valamint a következő szerviz üzemórában megadott esedékessége.

 

Amikor egy új ügyfelünk felteszi a kérdést, hogy "mégis mit nézünk meg a targoncán szervizkor?", a válasz általában így hangzik:

"Ami az ellensúly és a villa között van!"

 

Persze részletes szervizleírásunk van, és ezt kérésre egy kávé mellett elmeséljük, esetleg lerajzoljuk....  :) 

 

De, ha fékről van szó, nics pardon, a fék nem játék!

 

Vajon az Ön targoncája átmenne a mi féktesztünkön? 

 

Ne tippeljen!

 

Legyen Ön is a mi Ügyfelünk!

 

SÓSTÓTARG 2024.01.24.

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szabott szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére. RENDBEN Szabályzat