Tömíteni, tömíteni, tömíteni

A gépszerelő legnagyobb büszkesége, amikor egy ritka hibajelenséget okozó bonyolult szerkezet javítását elvégzi. Azonban az esetek többségében az ok igen prózai, és a megoldás is pofon egyszerű. És ezt már egy óvodás is tudja. Tömíteni, tömíteni, tömíteni

2020 szeptember 21.

Amit viszont már az óvodás nem tudhat, hogy mikor, hol, miért és mivel kell tömíteni. Legalábbis a rágógumival tömített gumikacsa esettanulmánya ide már kevés.

 

A szakember

A jó gépszerelő/targoncaszerelő szakember ismérvei ott kezdődnek, hogy a tömítetlenséget, mint a hibajelenség okát észreveszi. Azt gondolnánk, hogy persze ez a minimum. Azonban figyelembe kell venni, hogy a mai technológia jóval túl mutat a korábban megszokott, a folyadék itt bemegy-ott kijön alapeseteken, és igen szemfülesnek, és tapasztaltnak kell lenni, hogy drága szerelőnk egy-egy oda nem illő olajcseppet megfelelően értékelni tudjon, és egy-egy hibajelenséggel összefüggésbe hozzon.

A targoncák esetében ez még összetettebb. Munkagépről lévén szó, itt nemcsak a targonca motorjának, hűtő- fék-, hajtás- és váltórendszerének tömítettségét kell ellenőrizni, hanem az egyéb hidraulikus rendszerek tömítettségét is. 

 

A motor tömítetlensége

A motor belsejében, a mechanikus mozgást végző fém alkatrészek kenését és hűtését különböző folyadékok végzik. Ezért a folyadéktartó edények zártsága fontos szerepet játszik, a kenő- illetve hűtőfolyadékok megtartásában. Az elszivárgás következtében az alkatrészek kenése és hűtése megszűnik. A nagymértékű kopás, vagy az extrém hőterhelés az alkatrészek végleges rongálódásához, visszafordíthatatlan motormegálláshoz vezetehet. 

A motor mint fő szerkezeti elem, több részből állhat, olajteknő, hengertömb, hengerfej, szelepfedél, kipufogó- és szívócsonk, valamint a mozgóalkatrészek, úgymint főtengely, hajtókarok, dugattyúk, vezérműtengely, szelepek és rugók. Az egyes alkatrészek szivárgásmentes illesztését tömítések közbeiktatásával biztosítják. A tömítések alapanyaga és mérete a felhasználási területtől, és a motor típusától függ.

Üzem közben ezek a tömítések idővel elhasználódnak. Elöregednek, elfáradnak, hőterhelés következtében meggyengülnek, vagy korrodálódnak magától a hűtőfolyadéktól. Az elhasználódott, sérült tömítések folyadéktartási képessége megszűnik, a kenő- vagy hűtőfolyadék szivárogni kezd, majd a mennyiségük lassan minimumszint alá esik. Ezzel egyidőben az alkatrészek károsodása elkezdődik.

 

Hibajelenségek

Motorolajveszteség esetén olajnyomás esés következik be, melyet esetenként a visszajelző mutat. Olajvisszatöltés után, rövid időn belüli újabb olajszint visszesés már tömítetlenséget jelez. Ilyenkor a tömítések mielőbbi cseréje ajánlott.

Hűtővíz veszteség esetén a hűtővíz hőmérséklete megemelekedik, melyet szintén a visszajelző mutat. Hűtővíz utántöltést követő, rövid időn belüli újabb hűtővízveszteség szintén tömítetlenséget jelez. Ebben az esetben is a tömítések mielőbbi cseréje ajánlott.

Hibajelenségnek minősülhet nagy mennyiségű motorolajfolyás esetén észlelt, olajszivárgás jelei pl: hengerfejen, olajteknőn, vagy a hengertömb oldalán.

Hibajelenségnek minősülhet nagy mennyiségű hűtővíz elfolyás esetén észlelt, hűtővíz-kicsapódás jelei pl: vízpumpa oldalán, vagy csőcsatlakozásoknál.

Ezek a nagy mennyiségű folyadékveszteségre utaló jelek azonnali átvizsgálást követelnek!

 

 

Egyéb rendszerek tömítettsége

Természetesen a kenő- és hűtőfolyadékokon kívül a targonca egyéb folyadékokat is használ, más rendszerekben. Ezekről a rendszerekről korábbi, vagy ezt követő szakmai leírásainkban olvashatnak, más témák kapcsán.

 

Tömítések

Nagyon fontos megemlíteni, hogy megfelelő helyre a megfelelő minőségű, és méretű, típusazonos tömítés kerüljön! A gyenge minőségű tömítések, nemcsak hogy nem végzik el megfelelően a folyadékvisszatartást, a rövid időn belüli újabb tömítéscsere szükségességével felesleges és esetenként igen nagymértékű pluszköltséget jelentenek a targonca üzemeltetőjének. Sőt, ez idő alatt egyes alkatrészek károsodása máris elkezdődött.

 

Szervizek fontossága

A munkagépek üzemeltetői, feladatkörükben ritkán foglalkoznak személyesen a targonca mindennapi állapotával. A munkagépek kezelői ugyan feladatköri kötelezettségként elméletileg ellátják a targonca állapotának figyelemmel kísérését, azonban a mindennapi rutin, a leterheltség, és az egyes hibajelenségek specifikusságából adódó szakmai hiányosság miatt ez nem mindig elvárható.

Erre csakis a rendszeresen elvégzett, alapos szerviz a tökéletes megoldás. A tapasztalt, gyakorlott targoncaszerelő szakember figyelmét nem kerüli el az olyan rejtett, folyadékszivárgásra utaló, apró jel sem, amely lényegtelennek tűnhet, vagy amelyet egy laikus soha nem venne észre.

És az már biztosan ismert tény, hogy az idejekorán észlelt hibajelenség, időben elvégzett, szakszerű hibaelhárítása nemcsak gazdaságos, de rengeteg állásidőt megtakarít, és bosszúságot megelőz.

Tehát ha a kenő- vagy hűtőfolyadék szivárog az olyan, mintha az üzemeltető pénze szivárogna.

 

Ezért fontos a folyadékszivárgást mielőbb észlelni, és a megfelelő helyen mielőbb tömíteni, tömíteni, tömíteni!

 

Ön ne hagyja, hogy szivárogjon!

 

Legyen Ön is a mi Ügyfelünk!

 

 

SÓSTÓTARG KFT. 2020.09.21.

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szabott szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére. RENDBEN Szabályzat