Ufó a csőben

Ezt a fura formájú alkatrészt azért találták ki okos emberek, hogy a gépek erőforrását megóvja a túlmelegedéstől, vagy a lehűléstől. Leginkább egy csőben csücsül, a hűtővízrendszer közepén, és eldönti, hogy merről merre áramoljon a víz. Ő a termosztát.

2020 december 11.

 Az erőforrás, másnéven motor alkatrészei működés közben hőt termelnek, és ha nem lenne hűtővíz rendszer, bizony rövid életűek lennének.

A hűtővízrendszer nem egy bonyolult ufótechnika, van egy dzsakuzzi, ami a motorblokk víztereként, magát a blokkot, és ezáltal a belsejében forgó alkatrészeket hűti. Aztán van egy nagy kád, a vízhűtő, ami egyben tárolja, és nevéből adódóan, a sok pici kapilláris, és borda segítségével hűti, a benne/rajta átáramló vizet. Hát ezt a két rendszert köti össze egy csőhálózat, és ezen keresztül történik a hűtött víz áramlása a felforrósodott blokk víztérbe. Igen ám, de mikor, és mennyi ideig? Hát ezt tudja ez az okos kis ufó. Pont akkor, amikor kell, és pont annyi ideig, ameddig kell.

A motorok működése alatt a hőmérséklet ideális szinten tartása nagyon fontos.

 

A túlmelegedés

A túlmelegedett motor alkatrészei nagyobb mértékben kopnak, a hengerfej elemelkedik a hengertömbtől, a víz kifolyik, elpárolog, esetleg keveredik a motorolajjal, miután a hengerfejtömítés átszakad az olaj és víztér között. Szóval nem egészséges.

 

A túlhűtés

A túlhűtött motor, vagy inkább, üzemi hőmérsklet alatt lévő motor alkatrészei intenzíven, nagy mértékben kopnak. Ez a motor élettartamát jelentősen lerövidíti.

 

Az ideális hő

Ahhoz, hogy a motor mindíg akkor kapjon hűtést, amikor már majdnem túlmelegedett, vagy akkor szűnjön meg a keringés, amikor kicsit hűvösebb van, és így a saját vízterében lévő vizet hamarabb felmelegítve el tudja érni a megfelelő üzemi hőmérsékletet, valakinek, vagy valaminek folyton a csőnél kell állni, és intézkedni, hogy most keringjen, most ne keringjen. Na erre jó ez a kis ufó.

 

A termosztát

Igen egyszerű kis jószág. Van két tányérja, amit egy rugó szorosan összeszorít. Van egy okos patronja, aminek a belsejében egy még okosabb viasz szerű anyag van. Ez az okoska egy bizonyos hőmérséklet elérésekor megolvad, zsugorodik, a tányérok kinyitnak. A víz áramlása szabad utat kap. Az, hogy mikor nyisson a termosztát, attól függ, hogy a motor, ami mellé beépítésre kerül, milyen ideális vízhőfokon üzemel a leghatékonyabban. Targoncák esetében sincs ez másként, a targoncákban lévő motor határozza meg. Általában 70-85 fok közötti tartomány ideális.

 

Az áramlat

Ahhoz, hogy az ideális vízhőfok tartományon belül maradjon a blokk vízterében, a vízhűtőben lévő víz áramlását kell engedni, vagy nem engedni. Amikor ez a kis ufó eléri a túlmelegedés határát, kinyitja a "szelepet", és szabad utat enged a hűtött víznek. Amikor a rendszerben túl hideg a keringő víz, elzárja a "szelepet", ezáltal megszűnteti a keringetést. Így a kiskörön a motor hamarabb felmelegszik, hamarabb eléri az üzemi hőfokot.

 

Hibajelenségek

Mi történik, ha ez a kis ufó bedöglött? Mondjuk először is a motorblokk forró, de a vízhűtő jéghideg, akkor gáz van. A szelep folyamatosan zárva van, nincs áramlás. Másik esetben a motor és a vízhűtő egyszerre melegszik, a szelep állandóan nyitva van, az áramlás folyamatos. Mindkét esetben ajánlott a termosztát mielőbbi cseréje.

 

Mi ebből a tanulság?

A targoncák, mint erőforrás által működtetett munkagépek, bizony odafigyelést, karbantartást igényelnek, az erőforrás, vagyis a motorra való különös tekinettel. Egy apró alkatrész meghibásodása óriási galibát, és még nagyobb kárt tud okozni, ha nem orvosoljuk időben a problémát. 

 

Megint csak az a szerviz

Igen a szerviz. Nem győzzük eleget mondani.

Szervizeink alkalmával nagy hangsúlyt fektetünk a targonca motorjának állapotfelmérésére, a kiszolgálóberendezések és alkatrészek állapotára, működőképességére. 

Hangsúlyozzuk, hogy a szerviz nem csak 4 liter motorolaj cseréjét jelenti! Már a kisszerviz is nagy segítséget adhat a targonca üzemeltetőnek abból a szempontból, hogy a részletes, alapos átvizsgálást követően képet kap a munkagép aktuális állapotáról, esetleges javítások , megelőző munkálatok elvégzésének szükségességéről. A megelőzés a targoncaszerviz szolgáltatásban is nagy jelentőséggel bír. Mert, ha egy ilyen kis, rosszul működő ufót időben nyakon csípünk, sok bosszúságtól, és mégtöbb költségtől megóvhatjuk ügyfeleinket. És miért ne tennénk?

" A legjobb ügyfél, az elégedett ügyfél".., szokták mondani.

 

Mi így is gondoljuk!

 

Akkor miért ne lehetne Ön is elégedett?

 

Legyen Ön is a mi ügyfelünk!

 

SÓSTÓTARG  2020.12.11.

 

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szabott szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére. RENDBEN Szabályzat